Sukupolvensa merkittäviin suomalaistaiteilijoihin kuuluva Maaria Wirkkala on ollut monella tapaa uranuurtaja niin estetiikassa, materiaalin käytössään kuin käsitteellisessä lähestymistavassaan. Hän on yhdistänyt taiteessaan puhuttelevalla tavalla kuvanveistoa, installaatiotaidetta, videokuvaa, jopa performatiivisuutta. Tila, valo ja aika ovat hänen teostensa rakennusaineita ja keskeisiä teemoja. Hänen visuaalista sanastoaan ovat lasitikkaat, kivet, postikortit, tuolit, talomuodot ja perhoset, jotka saavat eri teoksissa joka kerta uuden merkityksen.
Maaria Wirkkalan näyttely EDES TAKAISIN on katsaus taiteilijan yli 40-vuotisen uran varrelle. Esillä on muunnelmia vanhoista teoksista sekä tätä näyttelyä varten tehtyjä uusia teoksia. Taiteilija valitsee näyttelynsä teokset intuitiivisesti ja on pitänyt niitä harvalukuisesti. Viime vuosina Maaria Wirkkala on esittäytynyt pääasiassa ulkomailla mm. Venetsiassa, Istanbulissa sekä eri puolilla Japania. Tästäkin syystä hänen näyttelynsä ovat aina tapauksia.
Maaria Wirkkalan teokset rakentuvat tilaan. Hänen työskentelytapansa ehtona on hyväksyä juuri se tilanne, jossa hän teosta tehdessään on. Maaria Wirkkala kertoo luovansa hetkiä ja paikkoja. Usein niiden lähtökohtana ovat erilaiset kahtiajaot kuten menneisyys/nykyisyys, läsnäolo/poissaolo, valo/pimeys, liike/pysähtyneisyys, muistaminen/unohtaminen, kätkeminen/näyttäminen.
Hän käyttää materiaalinaan olosuhteita, henkilökohtaista mielentilaansa sekä aikaa, jossa elämme. Uransa alusta asti hän on käsitellyt kysymystä toiseudesta, ulkopuolisuudesta ja todellisen kommunikaation mahdottomuudesta. "Toista voi vain yrittää ymmärtää", taiteilija toteaa.
Venetsian biennaaleihin Maaria Wirkkala osallistui vuosina 1995, 2001 ja 2007, jolloin hän sai käyttöönsä Aalto-paviljongin. Sinne pystytetty teos Landing Prohibited - Vietato Lo Sbarco on yksi suomalaisen nykytaiteen klassikoista, joka on parhaillaan esillä Istanbulissa Arter-museon näyttelyssä. Taiteilijan teoksia on ollut esillä myös Japanissa Echigo-Tsumarin taidetriennaalissa vuodesta 2003 alkaen sekä Japanin Northern Alps -taidefestivaaleilla (2017, 2021). Hänen installaationsa Not So Innocent oli esillä ensimmäisessä Helsinki Biennaalissa vuonna 2021.
Maaria Wirkkala sai vuonna 1991 ensimmäisenä taiteilijana arvostetun pohjoismaisen Ars Fennica -taidepalkinnon. Vuonna 2008 hänelle myönnettiin Pro Finlandia -mitali.
Tästä Eteenpäin (2) / Beyond This Point (2) 2020 Lasitikkaat, teräs, rautaoksidi |
Särkyvää / Fragile 2023-2024 |
Depending on 5 / Veden varassa 5 2010 Lasiesineet, vesi, metallikeinut |
Ase, So What / Gun, So What 2002 Ase, jalusta, kromogeeninen väridia, lasi |
Vakain Aikein / Solitude in Stability 2006 Huone, kullattu lattia, kivi, postikortit |
Found A Mental Connection (2) 1998 Metallilevyt, muovieläimet, kirjat, teräsvaijerit. |
Näennäinen / Illusoire As If (3) 2008...2024 Tuulilasit, video |
Seepra, So What / Zebra, So What 2002 Ilmapallo, muovieläin |
Dream Screen 2 1992...2024 |
Näyttely on jo päättynyt, mutta ehditkö sinä käydä tutustumassa Maaria Wirkkalan upeaan näyttelyyn?
Lähetä kommentti